De Pers, 3 april 2007
Dirk Koppes, Amsterdam
Bach's stoelendans
Honderd Matthäuspassion-uitvoeringen zijn er deze week in den lande te horen. Hoe nog bij een kwalitatief hoogstaand concert binnen te komen? En dan denken we niet aan de popversie van de Britse componist Tom Parker, die niet op een soulzanger meer of minder kijkt.
We zetten ook niet in op Jan Rots vertaling-op-levensliedniveau, die je moet meezingen. De Nederlandse Bachvereniging als bastion van vertrouwde kwaliteit? Hun vertolking van Bachs oerversie in de Grote Kerk te Naarden is exclusief voor christelijke hotemetoten, dus met het huidige godvruchtige kabinet maakt de gewone burger geen kans binnen te komen. Misschien dat een doorsnee uitvoering door het Brabants Orkest en jongenskoor Schola Cantorum de eerste muzikale honger kan bevredigen (nog kaartjes in Eindhoven voor donderdag en vrijdag!), maar uiteindelijk wil een mens topkwaliteit.
Wie niet vies is van experimenteren en topmuzikanten, kan naar de jazzbewerking van contrabassist Egon Kracht, die met zijn fenomenale zangerige basgeluid het gemis van zangstemmen meer dan goedmaakt.
Maar het beste concert is dat van het Bach Orchestra of the Netherlands (Pieter Jan Leusink). Hij wéét dat een goede uitvoering valt of staat met een goed jongenskoor, en zijn Holland Boys Choir is internationale top. Voeg daar Neerlands bekendste sopraan Miranda van Kralingen aan toe, en we weten al dat Bachs jaarlijkse stoelendans ons morgenavond in de Groningse Martinikerk doet belanden.
Dus… vanavond is het zover: de Matthäuspassion komt naar het hoge noorden (en ik dus ook). Helaas is het te laat voor late beslissers: het is al uitverkocht, net als de uitvoering van vrijdag in Den Haag. En net als zo ongeveer alle concerten tot nu toe… Goeie PR dus.