In mijn computer heb ik sinds december een harde schijf zitten van het merk Maxtor (een 250 gigabyte DiamondMax 10). Nu ging dat al vanaf het begin niet zo lekker. Ik had het ding aangesloten en er Windows op gezet en een poosje ging dat prima. Totdat opeens de computer niet meer vanaf die schijf wilde opstarten. Gelukkig zat ook mijn oude schijf er nog in, met ook Windows erop, dus ik kon nog wel iets doen. Alleen, ook formatteren ging maar moeizaam, en eenmaal geformatteerd, had ik ook drie of vier pogingen nodig om Windows erop te zetten. Niet goed…
Een tijdje later bleek inderdaad dat er iets mis was, want opnieuw begaf de schijf het. Deze keer testte ik hem met een testprogrammaatje van Maxtor, en de schijf bleek defect te zijn! Ik moest bij Maxtor zelf zijn voor een vervanger, gelukkig had ik garantie, en een paar weken later had ik een nieuwe schijf. Ook deze schijf had wat opstartprobleempjes, maar via het testprogrammaatje werden er wat dingetjes “gerepareerd” en daarna werkte hij gewoon. Tenminste, nadat ik Microsoft had gebeld omdat Windows het niet pikte om op (weer) een nieuwe harde schijf te staan…
Tot een paar dagen geleden dan. Ik werkte eigenlijk voornamelijk nog op mijn oude harde schijf omdat ik de nieuwe toch niet zo erg vertrouwde. Dat was een goed idee, bleek, want opeens kon ik niet meer booten vanaf de nieuwe. Ik zag de bui al hangen en inderdaad, het testprogramma gaf aan dat ook deze schijf overleden was… Nog wel binnen de garantieperiode, dus ik krijg een nieuwe (moet alleen opnieuw een schijf naar Duitsland sturen op eigen kosten!), maar het is niet erg goed voor mijn vertrouwen in de Maxtorschijven… En het irritante is, dat telkens als ik een harde schijf wil toevoegen of verwijderen, ik mijn hele computer uit elkaar moet halen (dus PCI-kaarten en videokaart eruit, alle kabels los, moederbord eruit…), omdat ik anders niet aan de achterkant bij de schroefjes kom… Hopen dat driemaal hier ook scheepsrecht betekent!